Popularność social mediów zmienia się dynamicznie, szczególnie kiedy na rynek wkraczają nowi gracze. Pomimo tego założony w 2004 roku Facebook wciąż pozostaje największą platformą społecznościową z 2,9 miliardami użytkowników. Odwracają się jednak od niego młodzi – według predykcji w 2023 roku będzie na nim zaledwie 15% osób poniżej 25 roku życia. Dla porównania na TikToku będzie ich aż 44%!
Chociaż Facebook kojarzy nam się głównie z podtrzymywaniem kontaktu z przyjaciółmi czy rodziną, nie jest już nam do tego tak potrzebny: coraz częściej piszemy do siebie za pomocą Instagrama czy Whatsappa, a dzięki wyodrębnieniu Messengera od Facebooka wielu użytkowników zdecydowało się całkowicie zrezygnować z Facebooka bez utraty możliwości kontaktu z przyjaciółmi. Nawet jeśli, to wciąż jednak pozostajemy wewnątrz uniwersum Meta, które przecież wszystkie te aplikacje posiada w swoim portfolio.
Warto się tu zatrzymać. Meta, jako jeden z najważniejszych rozgrywających na rynku social mediowym, nie gra fair. Słynie z podbierania pomysłów swojej konkurencji: kiedy młodzi zaczęli odpływać z Facebooka na rzecz Instagrama, firma go po prostu kupiła. Kiedy TikTok szturmem podbił rynek, wprowadziła Reelsy, a w zeszłym roku, w momencie peaku BeReala – najpierw wprowadziła możliwość zrobienia zdjęcia dwoma kamerami równocześnie, aż do kopiuj-wklej z funkcjonalności BeReala, jaką będą “Instagram Candid Stories” (aktualnie w fazie testów). Btw, jeśli chcecie przeczytać mój komentarz o tym, czy BeReal upadnie w 2023 – zapraszam tutaj.
A co z samymi użytkownikami Facebooka? Mówi się, że aż 30 milionów jest aktualnie… martwych. Dosłownie i w przenośni. Co jednak z żywymi? Szansą dla Facebooka jest wszechobecne FOMO – Fear of Missing Out. Masowe odejście użytkowników z platformy może nie być możliwe dlatego, że będą oni obawiać się, że po prostu coś ich ominie. Impreza u przyjaciół, czy nawet informacja o dawno niewidzianej szkolnej znajomej. Facebook stoi wydarzeniami i grupami – a więc społecznościami. A żadna z istniejących obecnie platform (notabene – nazywanych społecznościowymi) nadal nie oferuje nam takich możliwości.
Kolejną przewagą Facebooka nad innymi platformami jest jego rozbudowany system reklamowy. Dzięki połączeniu z Instagramem ekosystem Facebooka pozwala również dystrybucję reklamy na Insta, bez konieczności zakładania tam konta. W 2020 r. Facebook zarobił z reklam 98% przychodów firmy, czyli 84 mld. dolarów.
Nawet jeżeli Generacja Z odchodzi od Facebooka, to wciąż jednak pozostaje on głównym medium boomersów i pokolenia X. Na upadek tej platformy jeszcze trochę poczekamy – Steve Wozniak z Apple przewiduje, że w 2075 Facebook, Apple czy Google będą jeszcze potężniejsze, niż teraz.
Autorka: Aleksandra Danielewicz
czesc@nieagencja.pl