Czy dni Facebooka są policzone?

sty 20, 2023

To już 19 lat Facebook’a na rynku. Chociaż z roku na rok clickbaitowe nagłówki przewidują upadek Facebooka na rzecz kolejnej, nowszej platformy, to wciąż żadna całkowicie go nie zastąpiła. Czy dni Facebooka są policzone?

Popularność social mediów zmienia się dynamicznie, szczególnie kiedy na rynek wkraczają nowi gracze. Pomimo tego założony w 2004 roku Facebook wciąż pozostaje największą platformą społecznościową z 2,9 miliardami użytkowników. Odwracają się jednak od niego młodzi – według predykcji w 2023 roku będzie na nim zaledwie 15% osób poniżej 25 roku życia. Dla porównania na TikToku będzie ich aż 44%!

Chociaż Facebook kojarzy nam się głównie z podtrzymywaniem kontaktu z przyjaciółmi czy rodziną, nie jest już nam do tego tak potrzebny: coraz częściej piszemy do siebie za pomocą Instagrama czy Whatsappa, a dzięki wyodrębnieniu Messengera od Facebooka wielu użytkowników zdecydowało się całkowicie zrezygnować z Facebooka bez utraty możliwości kontaktu z przyjaciółmi. Nawet jeśli, to wciąż jednak pozostajemy wewnątrz uniwersum Meta, które przecież wszystkie te aplikacje posiada w swoim portfolio.

Warto się tu zatrzymać. Meta, jako jeden z najważniejszych rozgrywających na rynku social mediowym, nie gra fair. Słynie z podbierania pomysłów swojej konkurencji: kiedy młodzi zaczęli odpływać z Facebooka na rzecz Instagrama, firma go po prostu kupiła. Kiedy TikTok szturmem podbił rynek, wprowadziła Reelsy, a w zeszłym roku, w momencie peaku BeReala – najpierw wprowadziła możliwość zrobienia zdjęcia dwoma kamerami równocześnie, aż do kopiuj-wklej z funkcjonalności BeReala, jaką będą “Instagram Candid Stories” (aktualnie w fazie testów). Btw, jeśli chcecie przeczytać mój komentarz o tym, czy BeReal upadnie w 2023 – zapraszam tutaj.

A co z samymi użytkownikami Facebooka? Mówi się, że aż 30 milionów jest aktualnie… martwych. Dosłownie i w przenośni. Co jednak z żywymi? Szansą dla Facebooka jest wszechobecne FOMO – Fear of Missing Out. Masowe odejście użytkowników z platformy może nie być możliwe dlatego, że będą oni obawiać się, że po prostu coś ich ominie. Impreza u przyjaciół, czy nawet informacja o dawno niewidzianej szkolnej znajomej. Facebook stoi wydarzeniami i grupami – a więc społecznościami. A żadna z istniejących obecnie platform (notabene – nazywanych społecznościowymi) nadal nie oferuje nam takich możliwości.

Kolejną przewagą Facebooka nad innymi platformami jest jego rozbudowany system reklamowy. Dzięki połączeniu z Instagramem ekosystem Facebooka pozwala również dystrybucję reklamy na Insta, bez konieczności zakładania tam konta. W 2020 r. Facebook zarobił z reklam 98% przychodów firmy, czyli 84 mld. dolarów.

Nawet jeżeli Generacja Z odchodzi od Facebooka, to wciąż jednak pozostaje on głównym medium boomersów i pokolenia X. Na upadek tej platformy jeszcze trochę poczekamy – Steve Wozniak z Apple przewiduje, że w 2075 Facebook, Apple czy Google będą jeszcze potężniejsze, niż teraz.

Autorka: Aleksandra Danielewicz

czesc@nieagencja.pl