Według IAB ponad 80% polskich firm stosuje działania contentowe na co dzień. Nasi marketerzy wyróżniają się na tle Europejczyków wyjątkową systematycznością w tworzeniu i planowaniu contentu – robi to aż 94% (badania International Content Marketing Forum z 2021 roku). Równocześnie marketerzy oczekują, że ich budżet na content marketing będzie systematycznie wzrastał z roku na rok.
Cele content marketingu
Wzrost budżetów to także wzrost oczekiwań – wspomniany raport ICMF jednoznacznie wskazuje, że marketerzy liczą na to, że content marketing przynosić będzie wzrost ruchu na stronie.
Jednak nie to wydaje się najważniejsze: głównym celem content marketingu, bo wskazanym przez 80% badanych marketerów, jest budowanie świadomości marki.
Kolejnymi są:
- budowanie wiarygodności (75%),
- edukowanie odbiorców (70%).
Dopiero czwarte, ex aequo z budowaniem lojalności jest generowanie leadów (60%). Co ciekawe – generowanie sprzedaży jako istotny cel content marketingu wskazało zaledwie 42% marketerów.
Content marketing ma więc niebagatelne znaczenie w budowaniu i późniejszym ugruntowaniu pozycji twojej firmy jako eksperta w danej dziedzinie. Dobrze opracowana strategia contentowa sprawia, że twoja marka staje się top of mind w swojej kategorii.
Co właściwie składa się na ten content?
Content marketing to wszystkie treści, które możesz stworzyć w ramach swoich działań marketingowych. To nie tylko posty i grafiki w socialach czy teksty na firmowym blogu, ale również wideo, newslettery, webinary, raporty, case studies, prezentacje, treści audio (w tym podcasty!), plakaty, ulotki, artykuły w prasie itd.
Uff – dużo tego, prawda? Żeby się w tym nie pogubić, warto pilnować jednej złotej zasady: content marketing firmy musi być spójny na każdym poziomie. Spójność to nie jedyna cecha dobrego contentu: powinien on być ważny z punktu widzenia firmy, jak i odbiorcy oraz przynosić obu stronom wymierne korzyści. Dla odbiorcy może to być edukacja w danym temacie, dla firmy – budowanie pozycji eksperta.
Dlaczego warto tworzyć własne treści?
Przy tworzeniu wartościowego contentu można posłużyć się googlowskimi wytycznymi pod pozycjonowanie treści. Poznaj Google EAT:
E – Expertise – eksperckość;
A – Authoritativeness – bycie autorytetem w danej dziedzinie;
T – Trustworthiness – wiarygodność i zaufanie
Dlaczego więc warto tworzyć własne treści? Rozkładając na czynniki pierwsze algorytm EAT: po to, aby stać się wiarygodnym ekspertem i być autorytetem we własnej branży. By edukować swoich klientów, ale i dawać dobry przykład swoim konkurentom. Tworzenie różnorodnych i ciekawych treści marketingowych sprawia, że wzbudzamy zainteresowanie wokół nas i naszej marki. A jeśli przyniesie nam to materialne korzyści w postaci nowych klientów czy zakupu naszych produktów – tym lepiej! Pamiętajmy jednak, że w przypadku content marketingu nie jest to wymóg konieczny, a jedynie efekt uboczny naszej pracy.
Autorka: Aleksandra Danielewicz
czesc@nieagencja.pl