Opakowanie ma wpływ na wizerunek firmy

gru 07, 2022

Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, czemu ekologia jest ważna. Z tego względu w ciągu ostatniego roku odnotowano gwałtowny wzrost popytu na ekologiczne opakowania.

Wrzucając produkty do koszyka coraz częściej zastanawiamy się jak wyglądać będą losy dostosowanego do nich opakowania. Konsumenci mają dość plastiku. Wg. badania EPA 77% ankietowanych osób w Polsce stwierdziło, że potencjalna szkodliwość surowca, który został użyty do wyprodukowania opakowania ma realny wpływ na ich decyzję zakupową.

Co ciekawe profil konsumenta w naszym kraju jest znacznie bardziej wymagający pod tym względem niż chociażby mieszkańca Wielkiej Brytanii – 68% lub Francji –  69%. Dynamika wzrostu świadomości w przypadku Polski jest jedną z najwyższych w Europie.

Statystyki nie kłamią:

Opakowanie to Twoja wizytówka

Organizacja Growth From Knowledge wykazała, że 90% respondentów oczekuje działań prowadzących do zmniejszenia produkcji tworzyw sztucznych właśnie od producentów, a aż 63% badanych wskazało, że największą odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą detaliści.

Pamiętaj, że opakowanie to pierwsza rzecz, jaką widzą twoi klienci. Są oni negatywnie nastawieni do jednorazowych, plastikowych opakowań, których być może teraz używasz. Często problemem są również sztuczne taśmy klejące, plastikowe wypełniacze oraz zbyt duża ilość surowców zużyta w trakcie pakowania.

To w co pakujesz ma znaczenie

Dane z badań przeprowadzonych przez Green Generation wyraźnie to pokazują. Aż 87% kupujących widzi nieekologicznie działania sklepów online. Najczęściej zauważane jest m.in. używanie materiałów typu folia, pakowanie jedzenia w zwykłe reklamówki albo używanie dużego pudełka i wypełniaczy do wysyłki małego produktu.


Bardzo częstym problemem jest też to, że firma, dbając o jak najwyższą jakość produktu zapomina o tym, że jego opakowanie też jest bardzo istotne. Używając sztucznych materiałów można się np. narazić na oskarżenie o stosowanie greenwashingu.

Pakując nieekologicznie narażasz się na publiczną krytykę

W marketingowej historii jest wiele przykładów tego, jak brak jasnego planu na poprawę stanu środowiska i brak konkretnych działań może narazić firmę na krytykę.

Nestlé

W 2018 r. Nestlé zakomunikowało, że dostrzegło problem zanieczyszczenia plastikiem i w związku z tym są gotowi do działania. Niestety za tą deklaracją nie kryło się nic jasnego. Zobowiązania firmy zostały ostro skrytykowane przez organizacje ekologiczne i ocenione jako nic niewnoszące. Ich wezwanie zostało po prostu zignorowane. Negatywne emocje budził też ich postulat, że ratowanie środowiska wymaga tak naprawdę wspólnego działania. Jest to oczywiście prawda. Jednak jeszcze rok wcześniej podczas sprzątania jednej z plaż na Filipinach okazało się, że prawie 17% śmieci pochodziło właśnie z produktów Nestlé.

Tesco

Podobnych sytuacji było bardzo wiele. Ostatnio o greenwashing zostały oskarżone inne duże firmy takie jak Tesco, które podobno reklamowały swoje nowe opakowania jako nadające się do recyklingu. Niestety warunkiem ich ponownego wykorzystania było zwrócenie ich przez konsumenta po zużyciu do sklepu, ale nawet wtedy szansa na to była bardzo mała.

Head and Shoulders

Innym przykładem jest znany szampon Head and Shoulders. Producent – Procter & Gamble zapewniał, że jest on zapakowany w butelki pochodzące z plastiku odzyskanego z plaż. To prawda, jednak butelki te zabarwiono potem na niebiesko, przez co nie mogły zostać poddane recyklingowi. Oznacza to, że ostatecznie i tak trafiły na wysypisko lub do środowiska naturalnego.

Wszystkie tego typu sytuacje zostają bardzo szybko zauważone i nie są już społecznie akceptowalne. Wprowadzanie prawdziwie ekologicznych rozwiązań jest dużo lepszą opcją. Budzi w klientach entuzjazm i zaufanie do marki.

Stabilny klimat i bezpieczna przyszłość

Jednym zdaniem warto zadbać o to, w co ostatecznie zostanie zapakowany produkt. Opakowanie nie jest jedynie sposobem na przechowywanie i zabezpieczenie produktu, jest również twoją reklamą. Skoro przekonania i potrzeby twoich klientów ulegają zmianie to warto za nimi podążać. 

Dzięki temu przyczynisz się też do zmniejszenia produkcji plastikowych odpadów, które są głównym powodem zanieczyszczenia środowiska. Zanieczyszczenie plastikiem powoduje pogorszenie stanu wody, powietrza, a także gleb. Plastik rozkłada się do mikroplastiku, który bioakumuluje się w organizmach ludzkich – w Twoim również. Kiedy wybierzesz opakowania przyjazne środowisku zadbasz nie tylko o planetę, ale też o siebie. 

Naturalna rewolucja na horyzoncie

Ecoblossom to dostawca roślinnych opakowań produktowych, którego nadrzędnym celem jest troska o środowisko naturalne. Projektujemy rewolucyjne, spersonalizowane rozwiązania opakowaniowe dla nowej gospodarki – gospodarki o obiegu zamkniętym, w której nie dopuszczamy do generowania odpadów, a zasoby ziemi nie są traktowane jako nieskończone.

Wprowadziliśmy całkowitą nowość na polskim rynku: papier z trawy. W ofercie mamy również papier z trzciny cukrowej – wykonany z resztek po zbiorach trzciny cukrowej. Alternatywnym rozwiązaniem dla folii plastikowej jest jej odmiana w wersji celulozowej. W przypadku wszystkich materiałów możliwa jest kompostowalność przemysłowa oraz domowa, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty.

Papier z trawy i folia z celulozy to naturalna nadzieja w branży materiałów opakowaniowych. To czas na kolejny krok w naszej świadomości ekologicznej. Pomimo wielu pomysłów ratujących szeroko eksploatowane środowisko leśne, drewno nadal nie doczekało się pełnoetatowego zastępcy. Rozwiązanie żyje i rośnie jednak kilka metrów pod koronami drzew. 

Papier z trawy nadaje się do recyklingu oraz kompostowania. Łatwo dostępne, obficie odnawialne źródło powoduje, że wydobycie niezbędnego surowca jest praktycznie nieograniczone.

Zachęcam do kontaktu!

Autor: Mateusz Gołębiewski

m.golebiewski@ecoblossom.pl

www.ecoblossom.pl