Trendy w social media 2023

sty 20, 2023

Omówiłam już trendy w content marketingu na 2023. Przyszedł czas na social media, które wciąż przeżywają swój złoty wiek komunikacyjnie (wybaczcie boomersi i inni internetowi sceptycy!).

Wideo

TikTok wciąż pozostaje najbardziej trendującą aplikacją społecznościową (w pewnym momencie próbował go wygryźć BeReal, ale powoli traci na popularności, o czym piszę tutaj). Pod kątem krótkich treści wideo wciąż jest faworytem, chociaż Instagram wciąż próbuje go wyprzedzić – i nawet mu się to udało: według badań Wyzlow z 2022 roku średni czas oglądania TikToka to 45 minut dziennie, z kolei Reels: 53 minuty.

Wideo ma znaczenie nie tylko w przypadku tworzenia marki osobistej: jest też nieocenionym wsparciem dla sprzedaży. Aż 96% osób ogląda objaśniające wideo, by dowiedzieć się więcej o produkcie lub usłudze, a 88% dzięki temu przekonało się do ich zakupu (Wyzlow, 2022). 

Zgodnie z tymi samymi badaniami o 90% lepszą oglądalność mają wideo pionowe niż horyzontalne. Nic dziwnego, że Youtube wprowadził swój format “Shorts” – chociaż pomimo tego, że słynie z dłuższych i poziomych treści, wciąż pozostaje jedną z najchętniej odwiedzanych platform. Dlaczego? TikTok i Reels są popularne głównie wśród młodszej grupy docelowej, Youtube demograficznie przyciąga wszystkich.

Zaraz, zaraz – to w końcu treści długie, czy krótkie? Pionowe, czy poziome? Odpowiedź jest zawsze jedna i ta sama: zastanów się, do kogo je kierujesz i o czym chcesz mówić.

Influencerzy

Pewnie mieliście nadzieję, że ogłoszę koniec ery influencer marketingu? Wokół tej grupy nagromadziło się wiele kontrowersyjnych i często krzywdzących opinii. Jednak influencerom wciąż ufa aż 71% konsumentów, jeśli chodzi o zakup danych produktów i usług! 

Treści stworzone przez influencera zawsze będą wydawać się bardziej autentyczne niż te wychodzące bezpośrednio od marki (no, chyba że to taki fakap jak zeszłoroczny post Borysa Szyca z mlekiem Alpro…).

Dlatego warto jest zapraszać influencerów do tworzenia treści bezpośrednio na kanały marki. Dzięki temu możemy liczyć zarówno na przypływ widowni od influencera, jak i na po prostu bardziej zróżnicowany i wartościowy content. Oczywiście tylko wtedy, kiedy twórcę wybierzemy mądrze – będzie autentyczny i dzielić wartości z naszymi odbiorcami.

Sprzedaż przez sociale

Dwa lata pandemii COVID-19 spowodowały rozwój marketplace’ów i istny boom na sprzedaż przez internet. Online kupuje aż 77% Polaków (2022 r.). A co jeśli chodzi o sprzedaż bezpośrednio przez media społecznościowe? Robi tak połowa kupujących przez internet, bo 36%. 

Social media mogą być po prostu kompleksowym e-commerce. Konsumenci nie tylko szukają w nich inspiracji, ale również nowych marek i recenzji konkretnych produktów. Dla Gen Z Instagram i Tiktok są jak Google. Wiele młodych marek zaczyna od sprzedaży przez media społecznościowe, a dopiero później decyduje się na założenie własnego e-commerce (a nawet nie zawsze to robi!). A co w przypadku potencjalnych problemów z zakupionym produktem? Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie napisał wiadomości prywatnej do danej marki na FB…

Autorka: Aleksandra Danielewicz

czesc@nieagencja.pl