Zwiększaj świadomość przez zaangażowanie odbiorców

gru 07, 2022

Podczas jednego z naszych paneli na Open Eyes Economy Summit rozmawialiśmy o procesie design thinking. To tworzenie produktów na podstawie potrzeb i doświadczeń odbiorców. Poruszyliśmy temat wyszukiwarki odpadów Segreguj na 5, którą stworzyliśmy nie tylko z administracją miejską, ale również z mieszkańcami Warszawy.

Kwestia segregowania śmieci, chociaż odgórnie regulowana, wciąż jest problematyczna dla wielu z nas. Z badań przeprowadzonych w 2021 roku wynika, że 79% Polaków segreguje śmieci, ale tylko 52% robi to właściwie. Często segregujemy śmieci bardzo pobieżnie bądź nie wiemy, gdzie mamy wrzucić konkretny surowiec, szczególnie ten bardziej nietypowy. Do tego krąży sporo “miejskich legend” dotyczących segregacji, takich jak mycie opakowań plastikowych i szklanych (dementujemy: nie trzeba)

Rozwiązaniem tego problemu jest wyszukiwarka odpadów Segreguj na 5, którą stworzyliśmy razem z Miastem Stołecznym Warszawa oraz mieszkańcami. Zapytaliśmy warszawiaków i warszawianki o to, z jakimi problemami borykają się podczas segregowania śmieci i wspólnie zastanowiliśmy się nad tym, jak robić to szybciej i efektywniej. Efektem naszych działań nie była jedynie sama wyszukiwarka, ale również kampania społeczna, wsparta warsztatami, grami i materiałami edukacyjnymi. 

Mieszkańcy Warszawy wciąż mogą współtworzyć Segreguj na 5: zaproponować dodanie konkretnego produktu do bazy. Ta wyszukiwarka to świetny przykład nie tylko samego procesu design thinking, ale również tego, w jaki sposób może wzrosnąć świadomość społeczna i zaangażowanie w zrównoważony rozwój miasta.

Cały case przeczytasz tutaj.

Autorka: Aleksandra Danielewicz

czesc@nieagencja.pl